Skip links

Pressmeddelande: Ny mätning visar ökad räckvidd, mer läsning och fortsatt renoveringsvilja

Nu med över 2,3 miljoner läsare

Villalivet ökar sin räckvidd och läsning hos Sveriges villaägare

  • Nu med över 2,3 miljoner läsare!
  • Och den stora renoveringsviljan kvarstår, 75% planerar för detta!

Det 15-årsjubilerande magasinet Villalivet visar toppnoteringar i räckvidd, nyttovärde, läsvärde och köpintentioner samt ett flertal andra viktiga kriterier. Det visar de senaste siffrorna från mätningen av Villalivets aprilutgåva som genomförts av analys- och undersökningsföretaget RAM – Research and Analysis of Media.

Aprilnumret med Malin Persson på omslaget, programledare med ny säsong av Trädgårdstider i SVT, har legat till grund för den senaste mätningen. Hela 75 % har noterat tidningen när den når brevlådan vilket innebär drygt 3 miljoner villaägare.

Vi försöker mixa nytta och nöje, säger Martina Lidberg chefredaktör för Villalivet. Kvinnor är idag i allra högsta grad involverade i alla beslut som rör bostaden. Att bjuda in och se engagemanget hos våra kvinnliga läsare, även för de områden som kanske traditionellt ansetts vara männens domäner, är så klart fantastiskt roligt.

Totalt har denna utgåva 58 % i räckvidd vilket innebär drygt 2,3 miljoner läsare varav 77 % läser delar eller hela det aktuella numret av tidningen, Villalivet nr 3. Siffrorna över observation och minnesspår över tid visar mycket stabila värden.

Återigen har vi gjort en mätning på de som har ”Nej tack till reklam” vs de som accepterar ODR och det visar en högre köpintention hos ”Nej Tackarna” vilket är väldigt stort mervärde för våra kunder då detta segment är svårt att nå fram till specifikt i andra medier utöver Villalivet.

Uppfattningen hos läsarna om Villalivet visar på stort engagemang utifrån att magasinet vänder sig till dem, de får ny information som är väsentlig och kan ha nytta av, den har hög trovärdighet samt ger lust och inspiration. Siffrorna tyder på att Villalivet har nått väl ut i sin målgrupp och i sin ambition med det redaktionella innehållet.

Villalivet märker en fortsatt stark och positiv utveckling när det gäller att leverera effekt och resultat till sina kunder.

– Vi ser att annonsörerna anpassar sig efter tidningens innehåll och målgrupp och vikten av att nå samtliga i sin marknad för att optimera sin försäljning, kommenterar Jonas Natt och Dag, marknadschef på Villalivet.

Bra kommunikation från våra kunder ökar också underhållningsvärdet i tidningen. Detta bekräftas även i utförda RAM-mätningar som genomförs löpande för annonsörerna.

–  Villalivets senaste räckviddsmätning via RAM visar på fortsatt höga värden på både noterat distributionen och läst magasinet. Reklamen kommunicerar som den ska och genomläsningen av magasinet har förbättrats, vilket visar att den redaktionella kvaliteten uppskattas av läsekretsen, detta förstärker även den kommersiella kommunikationen, säger Staffan Hultén VD för RAM Group.

Slutligen och inte desto mindre så ser vi tydligt i undersökningen att planerna för olika byggprojekt framöver hos villaägarna ligger på en fortsatt hög nivå. Särskilt kul är det i ljuset av den tid vi nu upplever med viss osäkerhet men som inte får genomslag i utfallet där vi kan se att intresset och viljan hos villaägarna är fortsatt stort om att fortsätta investera i sitt egna hem och boende.

Hela 75% säger sig planera för detta inom det närmaste året! Man gör det mycket av sparade medel, villaägaren är en kapitalstark målgrupp som är köpstark vilket gör att konsumentmarknaden är fortsatt väldigt viktig att nå ut till och kommunicera med.

Vill du veta mer, kontakta:

Jonas Natt och Dag, Marknadschef
0733-21 31 60
jonas.nattochdag@villalivet.se

 

RAM-mätningen hittar du här!

Kommentera