Skip links

Därför är tryckt media mest trovärdigt

Rekordintresse för ROT-avdrag

Skatteverket och Villaägarna har med ny statistik visat att intresset för att renovera och bygga om hemma håller i sig. Under första halvåret 2021 har drygt 850 000 personer gjort rot-avdrag vilket är 100 000 fler än motsvarande period i fjol.

Den genomsnittliga personen har inte gjort större avdrag i år, utan ökningen i kronor går hand i hand med ökningen av antalet personer. Lena Södersten, förbundsjurist på Villaägarna gör bedömningen att den höga nivån kommer att hålla i sig ett bra tag. 

Också antalet ROT-företag var högt under årets 6 första månader, 154 000 företag anlitades av kunder vilket också är den högsta siffran sedan avdragen sänktes. Vilket ju skapar fler arbetstillfällen och är en bra konjunkturåtgärd. Villaägarnas mål är att se ett återställande av avdraget till 50% av kostnaden.

Fullmatad av härlig läsning!

Välkommen till första höstutgåvan som delas ut exklusivt till Sveriges alla villaägare den 2-3 september och nu drar en viktig period igång då många köpbeslut tas inför kommande hemmaprojekt.

Ta del av många härliga och inspirerande reportage likväl som våra relevanta kunders marknadsföring & kampanjer.

Läs hela tidningen här!

Fler nygamla och nya vänner till Villalivet

Vi vill i denna utgåva passa på att hälsa några ”nygamla” vänner och nya vänner välkomna till Villalivet och som har fina erbjudanden till villaägarna.

Detta är bland annat Easyserv, Härjedalskök, Mitsubishi Värmepumpar och Tylö.

Tryckt media = Trovärdigt

Reklamtröttheten har ökat under de senaste åren men under 2020 vände den trenden.

Det visar färska siffror från Sveriges annonsörer och Novus. Fortfarande är det en betydande andel som är negativa till reklam men det varierar kraftigt mellan olika mediekanaler. Till exempel finns det en positiv inställning till tryckt reklam i tidningar och magasin.

– Det är tydligt att reklam i mediekanaler såsom tryckta dagstidningar och magasin i pappersformat, där konsumenten sitter i förarsätet och har större möjlighet att styra över sin reklamupplevelse, generellt är mer omtyckt än reklam i rörliga, digitala kanaler där konsumenten inte kan göra det. Där upplevs reklamen som mer påträngande, säger Peter Blid, analytiker och ansvarig för undersökningen på Novus.

Den reklam som flest ogillar är den i filmklipp på Youtube eller andra online-kanaler. Reklamavbrott i digitala playtjänster som Spotify, poddar och andra ljudtjänster tycks också irritera tittarna och lyssnarna.

Tryckt reklam uppfattas också som mest trovärdig och pålitlig, framför allt den i papperstidningar men även reklamen som kommer i brevlådan. Reklam i digitala play-tjänster på internet och vid besök på sajter på internet anses som minst trovärdig.

Undersökningen omfattar 1 010 personer mellan 18 och 79 år. Den genomfördes 3-9 juni genom webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel, på uppdrag av Sveriges annonsörer.

Några siffror från undersökningen

Mediekanaler där reklamen upplevs som mest negativ:

  1. Youtube-videor och annan online-video: 74 procent ogillar.
  2. Digitala playtjänster på internet: 73 procent ogillar.
  3. Spotify, poddar och andra ljudtjänster: 71 procent ogillar.

Mediekanaler där reklamen upplevs som mest positiv:

  1. Bio: 37 procent gillar.
  2. Tidingar/magasin i pappersformat: 30 procent gillar.
  3. Morgon-/kvällstidning i pappersformat: 26 procent gillar.

Källa: Sveriges annonsörer och Novus. Länk här!

När kommer nästa Villalivet?

Vårt nästa nummer kommer ut i vecka 40 har vi bland annat ett stort tema med Kök & Badrum, Spabad samt Vardagsrum.

Deadline för annonsbokning är den 7 september och det finns fortfarande möjlighet att komma med, missa inte detta tillfälle att ta position i en viktig period på året.

Tveka inte att ta kontakt med oss för att diskutera lösningar. Vi hjälper dig gärna att hitta den mixen som ger bäst effekt för just dig. Vi gör alltid vårt yttersta för att bära fram ert varumärkeslöfte i en miljö som är noga utvald av inspirerande artiklar och med rätt balans av relevanta annonsörer.

Med detta önskar vi dig en trevlig läsning med nya numret och en fortsatt skön sensommar och annalkande höst! ☀️

Kommentera