Skip links

Dagens Media: Här är vinnarna i mediebranschen – bolagen med högst marginal

Med en rörelsemarginal som gått från 3 till 18 procent är Nent Group Radio det bolag som ökar sin marginal allra mest mellan 2018 och 2019. Toppar listan gör däremot TV4, som därmed kan stoltsera med mediebranschens allra högsta rörelsemarginal.

TV4:s rörelsemarginal för 2019 ligger på höga 32 procent, vilket kan jämföras med 29 procent året dessförinnan. Och det är ingen hemlighet att TV4 har gått som tåget de senaste åren. 2017 slog tv-huset rekord med ett rörelseresultat som för första gången översteg 1 miljard kronor. Sedan dess har TV4 fortsatt att öka och 2019 landar rörelseresultatet på dryga 1,5 miljarder kronor, vilket är en ökning på nästan 15 procent jämfört med 2018. Samtidigt ökar omsättningen med 3 procent till knappt 4,9 miljarder kronor.

TV4 vill dock inte kommentera siffrorna, trots upprepade förfrågningar från Dagens Media.

Sedan coronapandemins intåg har utvecklingen varit sämre för TV4 och affärsområdet TV & Media, som Telia bildade efter köpet av TV4, C More och finska MTV i december 2019. Affärsområdets rörelseresultat för årets första sex månader ligger på negativa 106 miljoner kronor. Och i slutet av mars gick Telia ut med en vinstvarning på grund av coronapandemins negativa påverkan på TV & Media. 

Av de 91 medieföretag som Dagens Media kartlägger har bara 9 företag en rörelsemarginal över 15 procent. 

Topp 30 – medierna med högst marginal

Tabellen visar 2019 års rörelsemarginal med 2018 års marginal inom parentes, samt 2019 års omsättning och rörelseresultat med procentuell förändring jämfört med 2018.

* brutet räkenskapsår.
** 2018 avser 18 månader. Följer kalenderår fr.o.m. 2019.
Källa: Bolagens bokslut.

Nent Group Radio ökar mest

Det bolag som ökar allra mest är Nent Group Radio, vars rörelsemarginal går från 3 procent 2018 till 18 procent förra året. Samtidigt ökar omsättningen med 24 procent till 213 miljoner kronor, medan rörelseresultatet tar ett rejält kliv från 4,7 miljoner kronor 2018 till 39 miljoner kronor 2019.

2019 var det första hela året med de nya nationella sändningstillstånden. Det gav Nent Group Radio större möjligheter att nå ut, och ökade därmed radiohusets lager. Tillsammans med ett ökat intresse för ljudreklam så kunde Nent Group Radio kapitalisera på förändringen, säger Christer Modig, VP radio på Nent Group.

– Vi har tagit marknadsandelar både vad gäller lyssnare och intäkter. Rix FM som fick byta frekvens lyckades få med alla lyssnare och fler därtill, och vi lyckades också etablera Star FM som ett nationellt nätverk, vilket inte var tänkt från början.

Men enligt Christer Modig underinvesteras det fortfarande i radio.

– Vi har inte fått med oss de riktigt stora drakarna, som exempelvis dagligvaruhandeln. Där kan vi rannsaka oss själva och bli bättre på att få in nya kunder i radiomediet, och det är där vi också satsar nu.

Den kommersiella radion har klarat sig förhållandevis bra under coronapandemin jämfört med många andra medieslag. Enligt IRM ligger nedgången i årets andra kvartal på 11 procent. Och efter sommaren sköt efterfrågan i höjden, enligt Christer Modig.

– Jag har aldrig sett maken till den efterfrågan vi har nu. Jag tror att det beror på en kombination av att radion som räckviddsmedium har stått stark genom pandemin och att det finns ett starkt intresse för ljudreklam.

Publikengagemang avgörande för Hand Made Media

Utomhusbolaget Hand Made Media drog igång sin verksamhet 2017, men först 2018 gick de första handmålade kampanjerna upp i Stockholm. Trots att bolaget är relativt nystartat så lyckas man nå en rörelsemarginal på hela 30 procent 2019.

– Förra året var egentligen vårt första hela verksamhetsår. Många uppskattar det vi gör och det har visat sig att våra projekt är otroligt kostnadseffektiva, säger Gustav Wallin, vd och medgrundare av Hand Made Media.

Omsättningen för 2019 uppgår till 8 miljoner kronor, vilket är en ökning på 222 procent jämfört med 2018. Rörelseresultatet landar på 2,4 miljoner kronor för 2019.

Miljövänlighet, rätt varumärken och målningar som skapar engagemang är några av framgångsfaktorerna för Hand Made Media, berättar Gustav Wallin. Färgerna som används till de handmålade tavlorna är kalkbaserade, vilket innebär att färgen innehåller naturliga pigment som inte belastar miljön på samma sätt som annan färg. Dessutom är bolaget selektivt med vilka annonsörer som får synas på ytorna.

– De ytor vi målar på ägs i första hand av privata fastighetsägare som vi har fått förtroendet att jobba med, så då har vi ett eget tajt regelverk för vad vi målar upp. Vi tar exempelvis inte in politiska budskap eller spelreklam.

Dessutom är en kampanj så mycket mer än bara en handmålad fasad i Stockholms innerstad, berättar Gustav Wallin. Framför allt skapar kampanjerna engagemang i sociala medier, redan när ytorna börjar målas upp.

”En målning i ett litet kvarter i Stockholm kan få global spridning”

Och just uppmärksamheten beskriver Gustav Wallin som avgörande för bolagets höga lönsamhet förra året.

– De kampanjer vi gör blir väldigt uppmärksammade både hos annonsörer och förbipasserande. En målning i ett litet kvarter i Stockholm kan få global spridning. Så våra ytor kan vara en del av en global kampanj och många kunder använder dem också för att skapa content globalt. På så vis är det extremt kostnadseffektivt för våra annonsörer.

Finns det något ni kunde ha gjort annorlunda förra året?

– Vi har varit försiktiga med att teckna nya avtal med fastighetsägare, där hade vi nog kunnat gå på hårdare. Och samma sak med försäljningen. Vi har byggt en liten kundkrets, men det är klart att vi hade kunnat marknadsföra oss betydligt bättre och träffat ännu fler kunder. Men å andra sidan tror jag att vi hade klarat coronapandemin sämre om vi hade expanderat mycket.

Precis som många andra medier har Hand Made Media drabbats hårt av coronapandemin. Många projekt har bokats av eller flyttats fram.

– Det har påverkat oss extremt negativt. Vi tog ett beslut i våras om att säga ja till alla som ville pausa eller avboka. Vi vill inte stå där med inkassomössan i händerna.

Under sommaren har verksamheten börjat komma igång igen, men mycket är beroende på om det blir en andra våg i pandemin eller inte.

– Nu är det återigen mycket folk ute och rör sig, men det är för tidigt att säga var 2020 kommer att landa.

Vd:n missnöjd med Villalivs 2019

Ett medieföretag som däremot inte har påverkats negativt av coronapandemin är Förlaget Villaliv. Bolaget driver i första hand sajten och tidningen Villalivet, som går ut till alla villaägare i Sverige.

Förra året låg bolagets rörelsemarginal på 13 procent, en minskning från 15 procent 2018. Och trots att det är relativt högt för att vara ett medieföretag är inte vd:n Fredrik Lindblad nöjd.

– Historiskt sett har vi legat kring 20 procent. Det är inte alltid okej att prata om vinster, men det är viktigt att bolaget har överlevnadsförmåga så att man har kapacitet att utveckla sig och har kapital för att satsa in i framtiden, säger han.

Villalivs omsättning för 2019 landar på drygt 68 miljoner kronor, vilket är en ökning på 5 procent jämfört med 2018. Rörelseresultatet ligger på 8,6 miljoner kronor, vilket är ett tapp på nästan 12 procent. 

”Vi är väldigt transparenta gentemot våra kunder kring resultatet, och jag tror att det betalar sig”

I år är dock rörelsemarginalen tillbaka på de högre nivåerna, berättar Fredrik Lindblad. Grundreceptet för Förlaget Villaliv är att fokusera på kunderna. 

I varje utgåva av tidningen mäts effekten av annonserna med hjälp av RAM:s räckviddsmätningar.

– Vi är väldigt transparenta gentemot våra kunder kring resultatet, och jag tror att det betalar sig.

– Det är också otroligt viktigt att förstå kundens affär och att jobba nära kunderna, där tänker jag att en del medier tappar.

Och med kunder som Mio, Plantagen, Nibe och Folkpool har Förlaget Villaliv inte fått känna på någon nedgång på grund av coronapandemin. Bolaget permitterade nästan alla 15 medarbetare i våras, men de fick återgå till arbetet efter bara 14 dagar.

– Jag tror aldrig att det har sålts så mycket pooler, uterum och växthus som i år. Att folk har haft hemester har varit positivt för oss. Så som det ser ut i dag kommer vi att växa med 20–25 procent i år.

MADELEINE NILSSON

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

TEXTEN ÄR TAGEN FRÅN DAGENSMEDIA.SE

Kommentera